donderdag 11 november 2010

Identiteit en imago onderzoek Openbare Bibliotheken in Nederland

In het kader van het semester Corporate Communicatie voor mijn studie Communicatiemanagement aan de Hogeschool van Amsterdam heb ik in september en oktober 2010 onderzoek gedaan naar de identiteit en het imago van Openbare Bibliotheken in Nederland. De centrale vraag die ik in een adviesrapport heb beantwoord is ‘Met welke corporate communicatiestrategie kan het corporate imago van bibliotheken in Nederland verbeterd worden?’ Hieronder de bevindingen uit het onderzoek. Voor het door mij bedachte communicatieadvies verwijs ik u naar deze blog.

Welke identiteit is gewenst?
Uit het onderzoek naar de gewenste identiteit onder verschillende bibliotheken zijn de Gemeenschappelijke Vertrek Punten (GVP's) vernieuwend, inspirerend, sociaal, participatief, communicatief en behulpzaam naar voren gekomen. De Nederlandse Bibliotheek (DNB) ,een franchiseformule die bibliotheken een kans biedt om als collectief met een merkbeeld en bibliotheekconcept naar buiten te treden, heeft echter andere GVP's, namelijk: Open, warm, inspirerend, persoonlijk, eigentijds, deskundig en kwaliteit. Vanuit het landelijk beleid wordt ingezet op vernieuwing binnen bibliotheken.

Welke identiteit is er werkelijk?
Uit het onderzoek onder de medewerkers uit de bibliotheekbranche blijkt dat de kenmerken vernieuwend en communicatief het minst passend zijn voor bibliotheken. De organisaties zijn nog te behoudend en niet slagvaardig om in te spelen op de maatschappelijke ontwikkelingen. De identificatie met openbare bibliotheken onder de medewerkers is hoog te noemen. Zij zijn trots, voelen zich thuis en de doelen van openbare bibliotheken zijn ook hun doelen.

Gewenst imago
Het gewenst imago bij de verschillende stakeholders is een afspiegeling van de organisatie- identiteit en de GVP's hiervan zijn vernieuwend, inspirerend, participatief, communicatief, behulpzaam, toegankelijk en bij de tijd.

Werkelijk imago
De communicatiedoelgroep „bezoekers en overig publiek‟ ziet de openbare bibliotheek als een traditionele organisatie en niet als een organisatie die meegaat met ontwikkelingen en vernieuwend is. Hoewel toegankelijk wel als best passend wordt gezien, worden de openingstijden als nadeel genoemd. Het publiek associeert de bibliotheek niet meteen met culturele en maatschappelijke activiteiten.

Aantal respondenten steekproefonderzoek
De respondenten van het kwantitatieve onderzoek (N=51) naar de identiteit waren medewerkers uit alle provincies en kwamen uit alle leeftijdsgroepen. Zij waren per provincie en per leeftijdsgroep niet evenredig vertegenwoordigd. 80% was vrouw en 20% man. De respondenten van het kwantitatieve onderzoek (N=45) naar het imago waren consumenten uit alle provincies en kwamen niet uit alle leeftijdsgroepen. Zij waren per provincie en per leeftijdsgroep niet evenredig vertegenwoordigd. 69% was vrouw en 31% man. De uitkomsten van het onderzoek geven een indruk weer van de realiteit. Een grootschaliger onderzoek zal de nauwkeurigheid van de uitkomsten vergroten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten