dinsdag 21 september 2010

Identiteit- en imago onderzoek Openbare Bibliotheken in Nederland

In het kader van het semester Corporate Communicatie voor mijn studie Communicatiemanagement aan de Hogeschool van Amsterdam onderzoek ik de komende twee weken verschillende identiteiten en het imago van Openbare Bibliotheken in Nederland. Het doel van mijn onderzoek is het bedenken van een Corporate Communicatiestrategie om het Corporate Imago van Openbare Bibliotheken te kunnen verbeteren.

GAP- analyse
Aan de hand van de GAP- analyse ga ik stapsgewijs te werk. Ik breng de gewenste, werkelijke en fysieke identiteit van de openbare bibliotheken in kaart, maar ook het gewenst en het werkelijke imago. Door deze te analyseren kunnen eventuele 'gaten' (de gap's) zichtbaar worden tussen wat gewenst en wat de werkelijkheid is.

Online in gesprek!
Voor het onderzoek maak ik gebruik van social media. Een groot deel van de Openbare Bibliotheken in Nederland maakt hier namelijk gebruik van. Met name op Twitter zie je een enorme toename van aanwezige bibliotheken. Daarnaast is er een steeds groter en breder publiek erop aanwezig. Voor kwalitatief onderzoek naar de werkelijke identiteit en het huidige imago zal ik daarom gebruik maken van Twitter.

#obidoz
Op vrijdag 24 september van 15:00 uur tot 16:00 uur organiseer ik op Twitter de eerste online bijeenkomst. Bibliotheekmedewerkers kunnen dan meepraten over Openbare Bibliotheken, of het gesprek dat we voeren, volgen. Aanmelden op Twitter bij marleenverm met hashtag #obidoz (Openbare Bibliotheken Identiteit Onderzoek). Onder vermelding van functie, leeftijd en de provincie waar je werkt. (dit mag ook per DM) Inmiddels heb ik een oproep geplaatst op Bibliotheek 2.0

#obimoz
Het brede publiek kan volgende week via de hashtag #obimoz een bijdrage leveren aan het imago onderzoek. Input van wel/geen bibliotheek gebruikers en leden van de bibliotheek is erg belangrijk. De oproep hiervoor volgt!

Enquêtes
Om wat grootschaliger onderzoek te kunnen doen zal ik twee digitale enquêtes uitzetten. Voor zowel de werkelijke identiteit als het huidige imago. Daarover zal ik op korte termijn informatie plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten